Logonom

Behöver man träna rösten?

De flesta människor tänker inte mycket på hur deras egen talröst fungerar förrän de får problem med den på ett eller annat sätt. Man kanske upplever att folk inte hör vad man säger eller att man blir hes och får ont i halsen efter att ha talat starkt eller mycket. Då kan man bli hjälpt av att träna rösten. Även om man inte har några påtagliga problem finns det många bra skäl till att börja öva upp sin röstliga förmåga.

Vad behöver man träna?

Man behöver träna på att höja volymen och rikta rösten och låta den ta plats i rummet så att den hörs.
Man behöver öva sig i att hitta det lättaste sättet att få ut mesta möjliga röst med minsta möjliga ansträngning. Det är ju just när vi tar i för att höras som vi lätt råkar ut för att också känna av det i halsen.
Sist men inte minst behöver man göra sig medveten om hur man med hjälp av rösten kan färga och variera det man vill säga så att man också fångar åhörarnas intresse.

I dagens samhälle ställs allt högre krav på vår förmåga att tala i olika sammanhang. Vad du säger och inte minst hur du säger det är avgörande för om ditt budskap når fram.
För många är rösten dessutom det viktigaste arbetsredskapet och en del av yrkesidentiteten.

LOGONOMENS arbete syftar till att individen ska utveckla sina röstliga resurser, förstå samspelet mellan röst och kropp samt känna självförtroende i olika typer av talsituationer.
En LOGONOM är en röst- och talpedagog som arbetar med röstens friskvård och med rösten och talets estetiska uttryck.

En LOGONOM arbetar med människor enskilt eller i grupp som

• vill utveckla sin kommunikativa kompetens
• vill utveckla röstens hållbarhet, och/eller
• vill utveckla rösten i ett konstnärligt gestaltande

Vem behöver träna rösten?

Skådespelare och sångare får under utbildningen lära sig att göra övningar för att ständigt utveckla rösten och hålla den i trim. Hur mycket man sedan tränar beror på ambitionsnivå, röstideal och aktuella arbetsuppgifter. Men de konstnärliga uttrycksmöjligheterna ökar självklart med att man lär känna sin röst och kan variera den.

Andra yrkesgrupper som använder rösten mycket i arbetet eller måste göra sig hörda i bullriga miljöer. Lärare är t.ex. en särskilt utsatt grupp där många får problem med rösten.Genom förbättrad röstteknik skulle man kunna möta påfrestningarna bättre och undvika röstskador.

De flesta skulle kunna få mycket positiva effekter för det dagliga arbetet genom att träna rösten. Rösten har stor betydelse för hur man uppfattar och tolkar vad någon säger. En klangfull och fri röst kan göra att man lättare blir trodd och förenkla kontakten med omgivningen.

Alla kan ha glädje av att lära sig använda rösten på ett sätt som är skonsamt och behagligt både för dem själva och för omgivningen. En bra röstteknik förutsätter en bra andningsteknik och att andas bra är nyttigt både för hälsan och humöret.

Hur jag arbetar med röst

I slutet av 70-talet började jag leda röstverkstäder på Folkkulturcentrum i Stockholm. Sedan dess har jag varit verksam med olika slags röstträning över hela landet; jag har arbetat med radio och TV, teaterelever och skådespelare, guider, tolkar, lärare m.fl.

1997-2004 var jag anställd som röstpedagog vid Stockholms Stadsteater.  Just nu  arbetar jag bl.a. med Boulevardteaterns teaterskola och  med olika produktioner på Dockteatern Tittut.  Jag ger individuella lektioner och håller även föredrag och workshops om röst  i olika sammanhang.

Jag arbetar med röst, tal och sång, både enskilt och i grupper. Jag vill förmedla lusten att träna rösten och lusten att upptäcka nya möjligheter i det egna uttrycksregistret. Varje ny undervisningssituation har sina egna förutsättningar och kan kräva sitt eget arbetssätt.

En av mina grundläggande erfarenheter handlar om det intima samspelet mellan röstarbete och textarbete. Både när det gäller sång och tal har man mycket att vinna på att låta prövningen av den egna röstens uttrycksmöjligheter gå hand i hand med utforskningen av textens uttrycksmöjligheter och betydelseskikt.

Både för sångare och skådespelare bör sådana meningsskapande övningar ha minst lika stor plats i den dagliga träningen som mera tekniskt inriktade röstövningar.

Hur kan man träna

Leka med rösten

Det är roligt att leka med rösten på olika sätt. Som barn gjorde man ju det hela tiden medan man var sysselsatt med att utforska kroppen och alla dess möjligheter till uttryck och förnöjelse. Pröva t.ex. i ett lågt, avspänt, bekvämt röstläge ett långt, mjukt, skönt tonande vvvvvvvvv eller zzzzzzzzzzzzz och få det att vibrera i hela kroppen. Eller gny som en liten hundvalp på ett ng-ljud. Lek med det och låt det glida omkring sakta och lustfyllt uppåt och neråt i allt större omfång utan att anstränga rösten på minsta vis. Försök rulla på ett rrrrrrrrrrrrrr och känn efter hur inställningen i munhåla och svalg kan få ljudet att förändras från ringklocka till kuttrande duva.

Läsa högt

Rösten behöver hållas igång för att fungera som den ska, precis som armar och ben som stelnar till om man inte rör på dem. Att läsa högt en stund varje dag kan vara trevligt och samtidigt får man bra övning för både röst och andning. Läs högt och tydligt som om det fanns flera åhörare, även om du är ensam. Tänk också på att inte sitta hopsjunken medan du läser, utan räta på kroppen så att andningen kan flöda fritt. Kanske känner man sig inte motiverad att läsa högt om man inte har någon att läsa för. Då brukar jag använda en bandspelare som mottagare och så kan jag sedan själv höra hur det låter och därigenom också förbättra mitt uttryck. Det är ett väldigt bra sätt att utveckla den egna förmågan att förmedla en skriven text.

Sjunga

Sång är något som kommer ut med andningen när känslorna blir så starka att vanligt tal inte räcker till, säger eskimåerna. Vi lever i ett expertsamhälle där många inte vågar eller tycker att de har rätt att sjunga därför att de inte »kan«. Men det är aldrig för sent att börja upptäcka, utveckla och glädjas åt sin sångröst. Bara att gå omkring och gnola lite lekfullt för sig själv innebär att man har kontakt med sin andning samtidigt som man håller rösten igång. Det kan också vara ett sätt att värma upp den inför större uppgifter.

Man har haft hela livet på sig för att komma fram till det röstbeteende man har just nu. Vill man förändra det på något sätt, behöver man både energi och envishet eftersom vanans makt är stor. Å andra sidan har man allt att vinna på att försöka.

Lära känna sin andning

Om din röst inte fungerar så bra som du vill att den ska göra, kan ditt sätt att andas vara en viktig del av förklaringen. Det är vanligt att man andas för högt upp i bröstkorgen – bröstbenet höjs och axlarna lyfts när man drar in luft i lungorna. Ett sådant andnings-sätt skapar lätt spänningar kring halsen där rösten produceras. Lungorna kan inte heller utnyttjas i sin fulla kapacitet med en så ytlig andning.
Om man däremot aktiverar bukmusklerna kan man hitta en inandning som kommer av sig själv utan någon extra ansträngning. Magen dras in när luften går ut och när man sedan släpper ut magen igen ger man plats för ny luft att komma tillbaka till lungorna. Man behöver repetera den upplevelsen många gånger för sig själv på kammaren för att lära sig både att ta och att känna igen ett medvetet djupt andetag. I den erfarenheten kan man lägga en bra grund för att hitta ett bekvämare sätt att använda rösten.
Övningar för att hitta en djupare andning: andning och rytmisera utandningen

Låta luften göra arbetet med rösten

Rösten kommer med utandningen. En oansträngd röstgrund kan man hitta genom att andas ut på ett FFF som i andningsövningen ovan och sedan gradvis och mjukt låta det tonlösa F-et övergå i ett tonat VVV. Luften formas då till röst när tanken ändras från F till V. Stämbanden börjar vibrera i utandningen så att det bildas ton utan att man behöver ändra inställningen i munnen eller svalget.

Några omdömen om Röstträning individuellt:

Marilyn: Superbra!

Kom dit med problem med trött röst som inte bär. Lärde mig andas rätt, metoder för att rösten ska bära och både självförtroende och mål att träna för att det ska sitta naturligt. Till på köpet var det som en massage inifrån varje gång! Eva är jättehärlig och jag kommer absolut tillbaka när jag känner att jag behöver mer hjälp.

Karna: Högsta betyg!
Eva är otroligt duktig samtidigt som hon är personlig och ödmjuk. Det märks att hon tycker om att arbeta med människors röster och det gör hon bra. Hon har hjälpt mig att hitta en mer kraftfull röst och övningar för att fortsätta att stärka den.
Matilda: Vilken skillnad!
Sökte till Eva då jag behövde få mer ”power” och nyanser i rösten. Slutresultatet är bättre än vad jag vågat hoppas på. Kan nu på beställning ta fram en rymlig röst och höras! Till på köpet har jag lärt mig att sjunga också. 🙂 Eva får mina varmaste rekommendationer!
Larry: Jag gick individuell röstträning hos Eva 5 ggr och märker en jätteskillnad i min prestation i både sång och tal. Jag känner mig lugn, bekväm och orädd hos Eva. Hon har ett fint sätt att bemöta mig på min nivå och ta mig vidare. Eva är också bra på att både uppmuntra och ge kritik och gör det hela roligt. Jag anmäler mig nog snart igen.
Bosse: Eva har visat mig många bra övningar som hjälpt mig komma tillrätta med min knarriga röst. Dessutom har hon fått mig att upptäcka hur mycket jag kan göra med rösten för att nå fram och vara tydlig samtidigt som jag skonar stämbanden.

Eva är mjuk, vänlig och pedagogisk. Även på distans via Zoom upptäcker hon direkt när jag spänner halsen eller tappar flödet och kommer med nya förslag till hur jag kan komma vidare. Superbra!

Jag kan varmt rekommendera Eva för alla som använder rösten.

Nina: Eva är en underbar röstpedagog!
Min röst var svag och ganska monoton dessutom. Det ändrades redan efter första tre röstlektioner med Eva. Hon hjälpte mig hitta styrkan i röstet och lärde mig andas på ett helt annat sätt än jag gjorde förut. Ett par månader senare, när jag redan var bekväm med basövningarna, tog jag tre lektioner till (online, vilket funkade hur bra som helst, förresten!) där Eva lärde mig hur jag ska jobba på intonation och betoning för att bli hörd och förstått. Och inte minst viktigt: Eva är en fantastisk människa, så det var ren glädje att ha henne som lärare.